onsdag 11 oktober 2017

Blip blop!

Skrivalasaleva skrev ett fint inlägg om Blade Runner 2049, och hur musiken låter näst intill utomjordisk. Jag är mycket sugen på att se filmen och blev om möjligt ännu mer sugen nu efter att ha tjuvlyssnat på soundtracket. Ta den här av Hans Zimmer, jag bryter på riktigt ihop, trots överanvändning av tondörstötar (heter det så, det där brööööl-ljudet?) i början. Originalfilmen, Blade Runner, har Vangelis som huvudkompositör, och det soundtracket går inte heller av för hackor som i Wait For Me.

Min fascination för den här typen av filmmusik började för länge sedan när jag hörde Elegia av New Order i Pretty in pink. Den låten bär också finfina animerade kortfilmen More. Att sedan Faltermeyer komponerade nästan all annan filmmusik på den tiden gjorde ju inte saken sämre. Han står bakom superkända Axel F från Beverly hills cop, men jag tycker Top Gun anthem är bättre :-)

Mina dystopier låter blip blop blandat med nordiskt sval musik, åtminstone inne i huvudet när jag skriver. Oblivion med M83 och Susanne Sundfør, från ännu en Tom Cruise-film, sammanfattar båda typerna av musik. M83 står för ännu en filmlåt, I Need You från Divergent, som kändes som en elektrisk stöt i huvudet när jag såg filmen första gången. Ungefär samtidigt såg vi the Martian, där man kombinerar blip blop med stråkar på ett föredömligt sätt! Gillar tex Making Water.

Ibland används blip blopet i mer oväntade sammanhang, som i skruvade serien Vice Principals på HBO. Den handlar om märkliga tragikomiska människor på en amerikansk highschool, och det låter stundtals magnifikt! Cold Planet och Running Out Of Time är näst intill magiska stycken musik.

Så där ja, det var dagens lilla ihopnördning.

10 kommentarer:

Bara hittepå sa...

Tror det är smart att tänka musik så där som du gör, även om det inte funkar alls för mig. Men jag har en mycket abstrakt fast samtidigt otroligt specifik inre upplevelse av hur jag vill att manuset ska “kännas”. Kanske lite samma sak, men svårare att förklara för andra. Nordiskt sval blip blop låter förresten ganska precis så som jag föreställer mig dina texter. :)

Annika sa...

Bara Hittepå: Haha, ja, kanske kunde ”Nordisk Blip Blop” bli en helt ny subgenre till dystopi :-D
Har den också, den där inre upplevelsen av hur manuset ska kännas, hela kroppen påverkas när jag skriver, och det magiska för mig är när musik framkallar just rätt känsla. Eller ton då.

skrivalasaleva sa...

Tondörnsstötar är ett nog så bra ord för det där överjordiska brölet. Det var bara helt underbart bäst när det ekade ut över hela salongen så att hjärtat vibrerade. :)
Härligt nördigt inlägg. Så roligt med folk som är insnöade på olika saker. Och visst gjorde Oblivions musik intryck (vilket förstås hela filmen gjorde - får lust att se om den igen nu), däremot tänkte jag inte så mycket på musiken i the Martian, även om jag älskade den filmen också. Får ta en ny titt på den med ;)
Kul att mitt inlägg drog iväg dig åt det här hållet, och tack för länkning!

Annelie sa...

Gud vad intressant! Alla dina exempel gör mig typ... rastlös? Eller obekväm. Jag vet inte riktigt vad känslan är, men den är inte särskilt bra i alla fall. Jag känner därför en ganska stark aversion mot de låtarna. MEN så fort jag tänker mig in i de av filmerna du nämner som jag har sett och kan komma ihåg så blir det en helt annan känsla, då förstärks verkligen filmens/scenens andemening och musiken hjälper till att lyfta - då blir musiken intressant, relevant, pampig och bra. Men att lyssna på den bara som den är, det faller ganska platt för mig. Himla intressant som sagt, nu lärde jag mig något nytt om mig själv i relation till musik. :-)

Annika sa...

Skrivalasaleva: Missade den på bio, upptäckte jag, och får se till att tokoptimera ljudsystemet innan jag ser den hemma i tv-soffan :)
Jag måste nog också se om Oblivion, minns inte om jag gillade den?
Ditt inlägg fick en sån härlig snöbollseffekt!

Annika sa...

Anneli: Ja, precis så! Jag lyssnar inte heller på det bara rakt av liksom, men med bilder av filmerna eller av mina manus (mentala bilder i det fallet) så fylls det där elektroniska ljudet av mening tycker jag :)

skrivalasaleva sa...

Trist att du missade biotillfället. Men med lite snyggt ljud därhemma ska det nog allt bli en riktigt bra upplevelse :)

Annika sa...

Skrivalasaleva: får se till att skaffa barnvakt, så kan vi dra på lite :-D

Kristina sa...

Jag älskar filmmusik! Första gången jag sprang Lidingöloppet hade jag inte peppande musik i mina hörsnäckor - utan musiken från hela filmen Gladiator. Även musiken från första Pirates-filmen gillar jag. Och Inception. Filmmusik är så mäktig musik, älskar det!

Annika sa...

Kristina: vilken härlig känsla det måste varit att springa med Gladiatormusiken i öronen! Bara tanken på att INGEN annan där i loppet lyssnade på samma skulle vara peppande för mig :-)